روز قدس ؛ نمایش وحدت و حیات اسلام


محمد امامی

Emami41@yahoo.com

یزدفردا "روز قدس فرا می رسد و بار دیگر فریاد همبستگی مسلمانان در حمایت از ستمدیدگان ظلم و جور صهیونیستی در جای جای گیتی طنین افکن می شود.
مطالبه یکپارچه مسلمانان برای ستمدیدگان فلسطینی یک خواست مهم است: دفع ظلم، استقرار عدالت و آزادی و مهم تر از همه بازگرداندن حق تعیین سرنوشت به مردم.
این خواست عمومی به دنبال تصمیم و ابتکار هوشمندانه ی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره)، که روز قدس را روز حیات اسلام نامید، همه ی مسلمانان را متحد ساخته تا برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین، در آخرین جمعه ی رمضان هر سال به صورت یکپارچه و گسترده و فارغ از اختلاف سلیقه ها، یک دل و یک صدا مخالفت خود را با هرگونه استعمار، استبداد، ظلم و تحدید آزادی ها و حقوق مردم به ویژه حق تعیین سرنوشت این مردم ستمدیده، با صدایی رسا ابراز کنند.
نکته اساسی در این است که امام با اعلام جمعه آخر ماه رمضان فقط مسئله قدس عزیز و فلسطین را مد نظر نداشتند بلکه معنایی فراتر از آن مدنظر بنیانگذار کبیر نظام جمهوری اسلامی ایران بود و در واقع وقتی که امام در مورد روز قدس صحبت می کردند،سخنانشان تنها با مردم فلسطین نبود، بلکه امام می خواست تمام نیروها و توانایی های بالقوه جهان اسلام را حمع کند و دربرابر جبهه ی دشمن صهیونیستی و در مقابل نیروهای استکبار غربی هم پیمان با آن قرار دهد. امام می خواست مستضعفان را در برابر مستکبران متحد نماید.
بنابر این پیام رسای امت مسلمان و مستضعفان، به حاکمان صهیونیستی و زورمداران و مستکبران سراسر جهان، مخالفت اسلام با اشغالگری، و مخالفت با زور و تحمیل حکومتی است که مبنای آن رضایت مردم نیست. اگر امام عزیز ما روز قدس را روز حیات اسلام می نامد، باید دریافت که اسلام با وحدت مسلمانان و مخالفت سراسری آنان عالم با اشغالگری اشغالگران، ستمگری ستمگران، زورمداری زورمداران، دفع ظلم، احقاق حقوق مردم و تامین رضایت آنان حیات می یابد.
امت اسلامی اینک باید در عین دارابودن سلایق گوناگون، صهیونیست ها و تفرقه افکنان را نا امید ساخته و همراه و همدل دست در دست یکدیگر با حضوری هوشمندانه، این دشمنان اسلام و مردم را منفعل سازند.
برای حسن ختام ضمن دعوت از همه ی علاقه مندان به عزت اسلام و ایران اسلامی، برای حضور هوشمندانه در روز قدس و زنده نگاه داشتن آرمان امام راحل (ره)، با هم کلامی از آن عزیز سفرکرده را مرور می کنیم:
« دولتهای عالم بدانند كه اسلام شكست بردار نیست . اسلام و تعالیم قرآن بر همه ممالك باید غلبه كند. دین باید دین الهی باشد، اسلام دین خداست ؛ و باید در همه اقطاراسلام پیشروی كند. روز قدس ، اعلام یك چنین مطلبی است ، اعلام به این است كه مسلمین به پیش ! برای پیشرفت در همه اقطار عالم . روز قدس فقط روز فلسطین نیست ،روز اسلام است ؛ روز حكومت اسلامی است . روزی است كه باید جمهوری اسلامی درسراسر كشورها بیرق آن برافراشته شود. روزی است كه باید به ابرقدرتها فهماند كه دیگرآنها نمی توانند در ممالك اسلامی پیشروی كنند.
من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اكرم می دانم ، و روزی است كه باید ما تمام قوای خودمان را مجهز كنیم ؛ و مسلمین از آن انزوایی كه آنها را كشانده بودند خارج شوند، و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بایستند و ما در مقابل اجانب با تمام قواایستاده ایم ، و نخواهیم اجازه داد كسان دیگر در مملكت ما دخالت كنند، و مسلمین نبایداجازه بدهند كه كسان دیگر در ممالكشان دخالت كنند. در روز قدس ، ملتها باید به باید بفهمند قدرتی را كه مسلمین دارند؛ قدرتهای مادی ، قدرتهای معنوی . مسلمین كه یك میلیارد جمعیت هستند و پشتوانه خدایی دارند و اسلام پشتوانه آنهاست و ایمان پشتوانه آنهاست از چه باید بترسند؟»
(صحیفه امام، جلد ۹، صفحهٔ ۲۷۸)



یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا